Logo BSU

Please use this identifier to cite or link to this item: https://elib.bsu.by/handle/123456789/308209
Title: Развитие информационной компетенции студентов в условиях цифровизации и математизации
Other Titles: Development of information competence of students in conditions of digitalisation and mathematisation / I. P. Shybut
Authors: Шибут, И. П.
Keywords: ЭБ БГУ::ОБЩЕСТВЕННЫЕ НАУКИ::Массовая коммуникация. Журналистика. Средства массовой информации
ЭБ БГУ::ОБЩЕСТВЕННЫЕ НАУКИ::Народное образование. Педагогика
ЭБ БГУ::ОБЩЕСТВЕННЫЕ НАУКИ::Науковедение
ЭБ БГУ::Подразделение БГУ::Факультет журналистики
Issue Date: 2023
Publisher: Минск : БГУ
Citation: Журнал Белорусского государственного университета. Журналистика = Journal of the Belarusian State University. Journalism. – 2023. – № 2. – С. 31-36
Abstract: Рассматривается авторский опыт разработки компьютерных дисциплин для подготовки студентов факультета журналистики Белорусского государственного университета. Подчеркивается важность формирования транспрофессиональной модели развития информационной компетенции студентов учреждения высшего образования в условиях цифровизации и математизации, определяется методология разработки учебно-методических материалов, прежде всего цифровых. Обосновывается положение о том, что при подготовке современного специалиста необходимо обращать внимание на процессы развития информационной компетенции и перехода к транспрофессионализму через сочетание смежных профессий, трансдисциплинарный синтез знаний. Приводятся примеры активного применения заданий проектного типа и дистанционных образовательных технологий во время образовательного процесса на факультете журналистики Белорусского государственного университета.
Abstract (in another language): The author’s experience of developing computer disciplines for training students of the faculty of journalism of the Belarusian State University is considered. It is emphasised that the importance of forming a transprofessional model for the development of information competence of university students in the context of digitalisation and mathematisation, a variant of the methodology for updating the development of educational and methodological materials, primarily digital ones, is determined. The article substantiates the position that when training a modern specialist, it is necessary to pay attention on the process of developing information competence and the transition to transprofessionalism through a combination of related professions, transdisciplinary synthesis of knowledge. Examples of the active use of project-type heuristic tasks and distance learning technologies during the educational process at the faculty of journalism of the Belarusian State University, which is based on the principles of Internet education of a creative type, are given.
URI: https://elib.bsu.by/handle/123456789/308209
ISSN: 2788-6638
Licence: info:eu-repo/semantics/openAccess
Appears in Collections:2023, №2

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
31-36.pdf350,15 kBAdobe PDFView/Open
Show full item record Google Scholar



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.