Logo BSU

Please use this identifier to cite or link to this item: https://elib.bsu.by/handle/123456789/286046
Title: Культура речи преподавателя вуза
Other Titles: Speech culture of a university teacher / T. P. Miteva
Authors: Митева, Т. П.
Keywords: ЭБ БГУ::ОБЩЕСТВЕННЫЕ НАУКИ::Народное образование. Педагогика
Issue Date: 2021
Publisher: Минск : БГУ
Citation: Межкультурная коммуникация и профессионально ориентированное обучение иностранным языкам = Міжкультурная камунікацыя і прафесійна арыентаванае навучанне замежным мовам : материалы ХV Междунар. науч. конф., посвящ. 100-летию образования Белорус. гос. ун-та, Минск, 29 окт. 2021 г. / редкол.: Е. А. Достанко (гл. ред.) [и др.]. – Минск : БГУ, 2021. – С. 380-384.
Abstract: Статья посвящена вопросам требования к речи преподавателя вуза. В современном обществе коммуникативная компетентность преподавателя становится важной составляющей его профессионализма. В значительной мере от нее зависят установление межличностных отношений со студентами, умение избегать конфликтов и личная удовлетворенность. Сегодня общение в высшем учебном заведении предполагает качественное изменение связей преподавателя и студента в направлении партнерства и открытости. Для преподавателя становится более важным его способность взаимодействовать с учащимся, выстраивать равноправные отношения, а его профессиональная речь является необходимым условием эффективности обучения. В статье рассматриваются требования к речи преподавателя, а также основные недочеты и ошибки, которые необходимо устранять для успешной коммуникации со студентами
Abstract (in another language): The article is devoted to the issues of the requirements for the speech of a university teacher. In modern society, the communicative competence of a teacher becomes an important component of his/her professionalism. To a large extent, establishing interpersonal relationships with students, the ability to avoid conflicts and personal satisfaction depend on it. Today, communication in a higher educational institution involves a qualitative change in the relations between a teacher and a student in the direction of partnership and openness. It becomes more important for the teacher to have an ability to interact with the student, to build equal relationships, and his/her professional speech is a necessary condition for the effectiveness of teaching. The article discusses the requirements for the teacher's speech, as well as the main shortcomings and errors that need to be eliminated for successful communication with students
Description: Секция 6. Современные психолого-педагогические и когнитивные аспекты в обучении иностранным языкам
URI: https://elib.bsu.by/handle/123456789/286046
ISBN: 978-985-881-252-2
Licence: info:eu-repo/semantics/openAccess
Appears in Collections:2021. Межкультурная коммуникация и профессионально ориентированное обучение иностранным языкам

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
380-384.pdf334,28 kBAdobe PDFView/Open
Show full item record Google Scholar



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.