Logo BSU

Please use this identifier to cite or link to this item: https://elib.bsu.by/handle/123456789/241065
Title: Особенности современного родительского поведения в условиях информационного общества
Other Titles: Modern parenting in the digital world / M. I. Berezetskaya
Authors: Березецкая, М. И.
Keywords: ЭБ БГУ::ОБЩЕСТВЕННЫЕ НАУКИ::Социология
ЭБ БГУ::ОБЩЕСТВЕННЫЕ НАУКИ::Народное образование. Педагогика
ЭБ БГУ::ОБЩЕСТВЕННЫЕ НАУКИ::Комплексные проблемы общественных наук
Issue Date: 2019
Publisher: Минск : БГУ
Citation: Журнал Белорусского государственного университета. Социология = Journal of the Belarusian State University. Sociology. - 2019. - № 4. - С. 105-112
Abstract: Посвящена социологическому анализу родительского поведения в современных условиях функционирования общества. Развитие компьютерных технологий, повсеместное распространение интернета, появление смартфонов и, соответственно, мобильных приложений значительно изменили стратегии родительского поведения. Рассматриваются особенности поведения родителей в цифровой среде и использование ими информационных технологий. Отдельное внимание уделяется описанию веб-сайтов, интернет-форумов, социальных сетей, мобильных приложений как площадок взаимодействия родителей друг с другом и со своими детьми. Специализированные интернет-сайты, форумы, социальные сети сочетают в себе информационные и развлекательные функции: здесь родители не только делятся советами и рекомендациями по воспитанию детей, но и находят единомышленников, друзей. Мобильные приложения и мессенджеры позволяют современным родителям быть на связи со своими детьми, располагать информацией об их местоположении без серьезных материальных затрат и находясь на большом расстоянии от них. Рассматривается феномен родителей-блогеров и детей-блогеров, а также проблема безопасности и конфиденциальности данных в интернете. В современном родительском поведении отмечается тенденция к демонстрации родительства в социальных сетях: растет количество родителей-блогеров и детей-блогеров, блогинг из хобби превращается в инструмент заработка. В статье содержатся результаты авторского исследования тематической направленности родительских блогов в Instagram.
Abstract (in another language): The paper is concerned with sociological analysis of parenting in modern society. The development of computer technology, the widespread dissemination of the Internet, the advent of smartphones and mobile applications have significantly changed strategies of parenting behavior. This article discusses the features of the parental behavior in a digital environment and their use of informational technology. Special attention is paid to the description of websites, online forums, social networks, mobile applications as platforms for interaction between parents and with their children. Specialized websites, forums, social networks combine information and entertainment functions: on these sites parents not only share tips and tricks on children’s bringing up, but also find like-minded friends. Mobile applications and messengers allow modern par- ents to be in touch with their children and to have information about their location being at a great distance from them and without serious material costs. The phenomenon of parents-bloggers and children-bloggers, as well as the problem of security and confidentiality of data on the Internet, is carefully analyzed in this article. In modern parental behavior there is a tendency to demonstrate parenting in social networks. For example, the number of parents-bloggers and children-bloggers grows, blogging become the instrument for earning money. The article contains the results of an author’s study of the thematic focus of parent blogs on Instagram.
URI: http://elib.bsu.by/handle/123456789/241065
ISSN: 2521-6821
Licence: info:eu-repo/semantics/openAccess
Appears in Collections:2019, №4

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
105-112.pdf323,34 kBAdobe PDFView/Open
Show full item record Google Scholar



PlumX

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.