Please use this identifier to cite or link to this item:
https://elib.bsu.by/handle/123456789/231039
Title: | Методология консультативного взаимодействия в деятельностном подходе |
Other Titles: | Methodology of advisory interaction in the activity approach / A.V. Kuntsevskaya |
Authors: | Кунцевская, А. В. |
Keywords: | ЭБ БГУ::ОБЩЕСТВЕННЫЕ НАУКИ::Психология |
Issue Date: | 2019 |
Publisher: | Минск : БГУ |
Citation: | Философия и социальные науки в современном мире : материалы междунар. науч. конф. к 30-летию фак. философии и соц. наук Белорус. гос. ун-та, Минск, 26–27 сент. 2019 г. / Белорус. гос. ун-т ; редкол.: В. Ф. Гигин (пред.) [и др.]. – Минск : БГУ, 2019. – С. 378-382. |
Abstract: | В статье проанализированы психологические и образовательные практики, разработанные в рамках деятельностной парадигмы. Представлена авторская модель построения консультативного взаимодействия в деятельностном подходе, объединяющей ряд положений и категорий, разработанных С.Л. Рубинштейном, А.Н. Леонтьевым, Ф.Е. Василюком, Г.П. Щедровицким и другими исследователями. Представлен анализ некоторых положений деятельностного подхода, позволяющих построить консультативное взаимодействие, а именно: единство сознания и деятельности; деятельность переживания и единицы анализа деятельности. Поскольку предметом консультирования выступает проблемная ситуация, переживаемая клиентом, то целью психологического консультирования является сведение проблемы к задачам, что требует задать четкую логику и этапность консультативного процесса. Показано, что консультант проводит клиента через ряд этапов (сканирование ситуации, позиционный анализ, проблематизация и фиксация противоречий, перепозиционирование и проектирование новых схем деятельности), на каждом из которых происходят последовательные изменения. |
Abstract (in another language): | The article «Methodology of consultative interaction within Activity perspective» deals with an issue of psychological and educational practices developed in the framework of Activity paradigm. The author provides a model of a consultative interaction designed in the activity perspective, including certain provisions and categories developed by S.L. Rubinstein, A.N. Leontiev, F.E. Vasilyuk, G.P. Schedrovitsky and other researchers within the framework. The author regards particular provisions of the activity approach, that allow to build a consultative interaction: i) the unity of consciousness and activity; ii) the experience as a form of personal activity, iii) categories of activity analysis. Since the subject of counseling is the problem situation experienced by a client, the main purpose of psychological counseling is to convert the problem into achievable tasks, which requires setting a clear logic and sequencing stages of consultative process. It is shown that the consultant guides the client through a series of stages (situation scanning, positional analysis, problematization and fixation of contradictions, repositioning and design of new activity schemes), each with consistent changes. |
Description: | Секция 4. Современные подходы к теории и практике психологического консультирования |
URI: | http://elib.bsu.by/handle/123456789/231039 |
ISBN: | 978-985-566-807-8 |
Appears in Collections: | 2019. Философия и социальные науки в современном мире |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
378-382.pdf | 641,63 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.