Logo BSU

Please use this identifier to cite or link to this item: https://elib.bsu.by/handle/123456789/230920
Title: Теоретические основания практики помощи детям с особенностями психофизического развития в белорусской специальной психологии
Other Titles: The theoretical basis of the practice of supportiing children with developmental disabilities in the Belarusian special psychology / E. S. Slepovich, A. M. Polyakov
Authors: Слепович, Е. С.
Поляков, А. М.
Keywords: ЭБ БГУ::ОБЩЕСТВЕННЫЕ НАУКИ::Психология
Issue Date: 2019
Publisher: Минск : БГУ
Citation: Философия и социальные науки в современном мире : материалы междунар. науч. конф. к 30-летию фак. философии и соц. наук Белорус. гос. ун-та, Минск, 26–27 сент. 2019 г. / Белорус. гос. ун-т ; редкол.: В. Ф. Гигин (пред.) [и др.]. – Минск : БГУ, 2019. – С. 572-577.
Abstract: В статье анализируется содержание исследований в белорусской специальной психологии. В качестве приоритетного направления исследований выделяется субъектность детей с особенностями психофизического развития, которая лежит в основе их социализации. Данное направление включает в себя изучение субъект субъектного взаимодействия и различных видов продуктивной деятельности. Категория субъектности определила подход к построению психологической практики помощи детям с особенностями психофизического развития. В ее основе лежит построение развивающего взаимодействия с ребенком, которое должно удовлетворять ряду условий: содержание взаимодействия определяется задачами социализации ребенка в определенном возрасте; при определении «мишеней» коррекции учитывается системное взаимодействие психических функций и свойств, а также их вклад в осуществление важного для социализации вида деятельности; формирование у ребенка конкретных видов психической активности опосредствуется применением определенных знаково-символических форм, подбор которых основывается на представлении о структуре сознания человека; помощь ребенку в решении задач его социализации разделяется на более простые задачи, попадающие в его зону ближайшего развития.
Abstract (in another language): The article analyzes the content of research in the Belarusian abnormal child psychology. The priority of research is the agent subjectivity of children with developmental disabilities, which lies at the basis of their socialization. This direction includes the study of the interpersonal interaction and various types of productive activities. The category of agent subjectivity has defined an approach to building a psychological practice of supporting children with developmental disabilities. It is based on the construction of a developing interaction with the child, which must satisfy a number of conditions: the content of the interaction is determined by the tasks of the child socializing at a certain age; in determining the "targets" of correction, the systemic interaction of mental functions and properties is taken into account, as well as their contribution to the implementation of an activity that is important for socialization; the formation of a child‘s specific types of mental activity is mediated by the use of certain sign-symbolic forms, the selection of which is based on the idea of the structure of human consciousness; assistance to the child in solving the problems of his socialization is divided into simpler tasks that fit his zone of proximal development.
Description: Секция 6. Психосоциальная адаптация в трансформирующемся обществе: коммуникация, социализация и психическое развитие личности
URI: http://elib.bsu.by/handle/123456789/230920
ISBN: 978-985-566-807-8
Appears in Collections:2019. Философия и социальные науки в современном мире

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
572-577.pdf631,49 kBAdobe PDFView/Open
Show full item record Google Scholar



PlumX

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.