Please use this identifier to cite or link to this item:
https://elib.bsu.by/handle/123456789/22202
Title: | Установление и развитие отношений между Российской Федерацией и НАТО в 1991—1993 гг. |
Other Titles: | The Establishment and Development of the Relations Between the Russian Federation and NATO in 1991—1993 (Andrey Fedorovich) |
Authors: | Федорович, Андрей Владимирович |
Keywords: | ЭБ БГУ::ОБЩЕСТВЕННЫЕ НАУКИ::Политика и политические науки |
Issue Date: | 2006 |
Publisher: | МОО "Развитие" |
Citation: | Журнал международного права и международных отношений. — 2006. — № 3 |
Abstract: | После окончания «холодной войны» и распада Советского Союза в отношениях между Российской Федерацией и Организацией Североатлантического договора произошли значительные изменения. В 1991—1993 гг. со стороны Москвы и Брюсселя предпринимались активные шаги, направленные на установление тесных контактов друг с другом как на политическом, так и на военном уровнях. Совет Североатлантического сотрудничества, созданный в рамках НАТО в декабре 1991 г., способствовал данному сближению. ССАС выступал в качестве форума, на котором Россия наравне со странами — участницами альянса участвовала в обсуждении и принятии решений по важнейшим международным вопросам. Одной из главнейших задач российско-натовских консультаций было стремление альянса добиться от России выполнения обязательств по международным договорам в области разоружения, взятых в свое время руководством СССР. Парламент Российской Федерации ратифицировал ряд договоров: ОВСЕ, СНВ-1, СНВ-2. Вступление в силу Договора об обычных вооруженных силах в Европе привело к возникновению новой формы сотрудничества между Россией и Североатлантическим альянсом, которая проявлялась в проведении военных инспекций стран НАТО на территории России и участии российских военных экспертов в инспекциях на территории стран — участниц альянса. Военные контингенты НАТО и Российской Федерации участвовали в совместных военных учениях, а также в военных операциях по поддержанию мира и безопасности в Югославии. Между Россией и Североатлантическим альянсом осуществлялся постоянный обмен военными специалистами и преподавателями высших учебных заведений. Значительно возросло количество визитов высокопоставленных лиц НАТО в Москву, а руководства России — в Брюссель. Вместе с тем, в отношениях между Россией и НАТО существовал ряд противоречий. Так, например, Российская Федерация выступала категорически против одностороннего военного вмешательства альянса в разрешение югославского конфликта, а также против возможного расширения НАТО на восток. Москва добивалась изменения некоторых положений Договора об ОВСЕ. Определенная степень напряженности существовала по вопросу вывода российских войск из Прибалтики. = After the termination of the «cold war» and disintegration of the Soviet Union the relations between the Russian Federation and the North Atlantic Treaty Organization have undergone significant changes. In 1991—1993 active steps were undertaken on the part of Moscow and Brussels, directed at the establishment of close contacts with each other, both on the political, and military levels. The North Atlantic Cooperation Council, created within the framework of the NATO in December 1991, promoted this rapprochement. The NACC represented itself as a forum where Russia on equal terms with other countries — members of the Alliance took part in discussions and decision-making on major international issues. One of the main problems of Russia — NATO consultations was aspiration of the Alliance to get Russia to fulfil its obligations under the international treaties in the field of disarmament, which had been assumed by the leadership of the USSR in its time. The Parliament of the Russian Federation ratified a number of treaties: CFE, START-1, and START-2. Coming into force of the Treaty on Conventional Armed Forces in Europe has led to the emergence of a new form of cooperation between Russia and the North Atlantic Alliance. It manifested itself in carrying out military inspections of the NATO countries on the territory of Russia, and the participation of the Russian military experts in inspections on the territory of countries-participants of the Alliance. Military contingents of the NATO and the Russian Federation took part in joint military exercises, and in military operations on peacekeeping in Yugoslavia. Constant exchange of military experts and teachers of higher educational institutions went on between Russia and the North Atlantic Alliance. The number of visits of high-ranking officials of the NATO to Moscow, and the of leadership of Russia to Brussels considerably increased. At the same time, there was a number of contradictions in relations between Russia and the NATO. So, for example, the Russian Federation strongly opposed unilateral military intervention of the Alliance in the settlement of the Yugoslavian conflict, and also a possible expansion of the NATO to the East. Moscow tried to achieve amendments of some provisions of the Treaty on Conventional Armed Forces in Europe. A certain degree of tension existed on the question of the withdrawal of the Russian troops from the Baltic states. |
Description: | Раздел "Международные отношения" |
URI: | http://elib.bsu.by/handle/123456789/22202 |
Appears in Collections: | Журнал международного права и международных отношений. — 2006. — № 3 |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
2006_3_JILIR_fedorovich_r.pdf | 744,68 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.