Logo BSU

Please use this identifier to cite or link to this item: https://elib.bsu.by/handle/123456789/208671
Title: Трансплантация органов и тканей человека: основы правового статуса донора и реципиента
Other Titles: Transplantation of human bodies and tissues: the bases of legal status of donor and recipient / G. A. Vasilevich, D. G. Vasilevich
Authors: Василевич, Г. А.
Василевич, Д. Г.
Keywords: ЭБ БГУ::ОБЩЕСТВЕННЫЕ НАУКИ::Государство и право. Юридические науки
Issue Date: 2018
Publisher: Минск : БГУ
Citation: Журнал Белорусского государственного университета. Право = Journal of the Belarusian State University. Law. - 2018. - № 2. - С. 3-11
Abstract: Анализируется правовое регулирование отношений по поводу трансплантации органов и тканей человека. Беларусь занимает одно из первых мест среди стран СНГ по количеству органных трансплантаций. Успехи в данной сфере заметны и в европейском пространстве. В обществе все больше осознается значение трансплантации органов и тканей человека для продления жизни и работоспособности людей. Обращается внимание, что есть четыре основных субъекта отношений по поводу проведения трансплантации органов: донор (живой и умерший человек); его близкие; реципиент; учреждение здравоохранения. Проведен анализ правового статуса каждого из этих субъектов. Анализируется круг лиц, которые могут быть по действующему законодательству живыми и умершими донорами. Акцентировано внимание на нормах международных документов в данной области отношений, особенностях законодательства зарубежных стран, включая отношение к презумпции согласия на изъятие органов для целей донорства. Сделан ряд предложений по совершенствованию действующего законодательства. Внесено предложение о расширении круга родственников, которые могут являться живыми донорами, в частности, следовало бы ориентироваться на родственников, которые могут являться наследниками с учетом существующих очередей наследников. Один из основных принципов трансплантации – бесплатность. Поэтому расширение круга живых доноров не должно привести к нарушению указанного принципа. Предлагается в белорусском законе учесть, что право на пересадку органов имеют иностранные граждане, постоянно проживающие в Беларуси. В Едином регистре трансплантации должны содержаться сведения не только о живых лицах, у которых изъяли органы, но и об умерших. Такая транспарентность должна содействовать укреплению законности в данной сфере отношений.
Abstract (in another language): The legal regulation of relations concerning the transplantation of human organs and tissues is analyzed. Belarus occupies one of the first places among the CIS countries in terms of the number of organ transplants. Its successes are also visible in the European space. In society, the positive value of transplantation of human organs and tissues is increasingly recognized for prolonging the life and work capacity of people. The article draws attention to the fact that there are four main subjects of the relationship concerning organ transplantation: donor (living and dead person); those close to him; the recipient; establishment of health care. The analysis of the legal status of each of these subjects is carried out. The circle of persons who can be living and dead donors according to the current legislation is analyzed. Attention is focused on the norms of international documents in this field of relations, the peculiarities of the legislation of foreign countries, including the attitude to the presumption of consent to the removal of organs for the purposes of donation. The number of proposals have been made to improve the current legislation. A proposal was made to expand the circle of relatives who can be living donors, in particular, it would be better to rely on relatives who may be heirs taking into account the existing queues of the heirs. One of the main principles of transplantation is «free». Therefore, widening the circle of living donors should not lead to a violation of this principle. It is proposed in the Belarusian law to provide that foreigners permanently residing in Belarus have the right to organ transplant. The Unified Registry of Transplantation should contain information not only about living individuals who have been seized by organs, but also of dead persons. Such transparency should help strengthen the rule of law in this area of relations.
URI: http://elib.bsu.by/handle/123456789/208671
ISSN: 2520-2561
Appears in Collections:2018, №2

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
3-11.pdf329,46 kBAdobe PDFView/Open


PlumX

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.