Logo BSU

Please use this identifier to cite or link to this item: https://elib.bsu.by/handle/123456789/195041
Title: Феномен предприниматель­ства как объект социологических исследований
Other Titles: The phenomenon of entrepreneurship as an object of sociological research / A. V. Kabiak, I. A. Andras
Authors: Кобяк, О. В.
Андрос, И. А.
Keywords: ЭБ БГУ::ОБЩЕСТВЕННЫЕ НАУКИ::Социология
Issue Date: 2018
Publisher: Минск : БГУ
Citation: Журнал Белорусского государственного университета. Философия. Психология = Journal of the Belarusian State University. Philosophy and Psychology. - 2018. - № 1. - С. 64-72
Abstract: Анализируются классические и современные подходы к изучению феномена предпринимательства. Представлены основные идеи зарубежных исследователей ХХ–ХХI вв., которые определяют мейнстрим изучения сути и специфики предпринимательства. Подчеркивается, что исследование предпринимательства как явления началось с анализа личности предпринимателя, его роли в качестве инноватора. Построена модель движения и возрастания количества предпринимателей в тех областях хозяйственной деятельности, в которых «гений» первоначально осуществил «новую комбинацию». Изложено авторское видение соотношения понятий «предпринимательское поведение» и «предпринимательская деятельность». Сформулированы современные направления исследований феномена предпринимательства, а именно жизненные циклы малых и средних предприятий, роль социальных сетей в развитии предпринимательских отношений, специфика этнического предпринимательства и т. д. Изучен опыт развития предпринимательских отношений в СССР, а затем – в независимой Беларуси. Сделан вывод о том, что на постсоветском пространстве предпринимательство, разрешающее социальные проблемы, принимается с большей симпатией по причине высокой актуальности вопроса об ответственности предпринимателя перед обществом.
Abstract (in another language): The article is devoted to analysis of classical and modern approaches to the study of the phenomenon of entrepreneurship. The main ideas of foreign researchers of the ХХ–ХХI centuries, which define the mainstream in the study of the essence and specificity of entrepreneurship, are presented. It all started with a study of the personality of the entrepreneur, his role as an innovator. A model of the movement and increase in the number of entrepreneurs in those areas of economic activity, where «genius» originally implemented a «new combination», was built. The authorʼs vision of the correlation between the concepts of «entrepreneurial behavior» and «entrepreneurial activity» is described. Modern trends of research on the phenomenon of entrepreneurship are formulated, namely: life cycles of small and medium enterprises; the role of social networks in the development of business relations; the specificity of ethnic entrepreneurship, etc. The experience of developing entrepreneurial relations in the USSR and then in independent Belarus has been studied. It is concluded that in the post-Soviet space entrepreneurship, that solves social problems, is accepted with greater sympathy, because the most important issue here is the responsibility of the entrepreneur to society.
URI: http://elib.bsu.by/handle/123456789/195041
ISSN: 2520-2251
Appears in Collections:2018, №1

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
64-72.pdf353,95 kBAdobe PDFView/Open


PlumX

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.