Logo BSU

Please use this identifier to cite or link to this item: https://elib.bsu.by/handle/123456789/188314
Title: Концептуальные подходы к развитию системы образования Республики Беларусь 
Other Titles: Conceptual approaches to the development of the education system in the Republic of Belarus / I. V. Karpenko
Authors: Карпенко, И. В.
Keywords: ЭБ БГУ::ОБЩЕСТВЕННЫЕ НАУКИ::Народное образование. Педагогика
ЭБ БГУ::ОБЩЕСТВЕННЫЕ НАУКИ::Социология
Issue Date: 2017
Publisher: Минск : БГУ
Citation: Журнал Белорусского государственного университета. Социология = Journal of the Belarusian State University. Sociology. - 2017. - № 3. - С. 44-47
Abstract: Представлены концептуальные подходы и перспективы развития образования в Республике Беларусь. Отмечается, что в ближайшее время предполагается переход к всеобщему среднему образованию, т. е. на качественно новый этап в развитии системы, направленный на повышение образовательного уровня граждан, что позитивно повлияет и на развитие человеческого потенциала, и на международный имидж Беларуси. Образование должно оцениваться на уровне личностного и социального развития каждого. Предлагается изменить понимание выпускного экзамена за курс средней школы, механизм проведения вступительных экзаменов, правила поступления в гимназию, провести оптимизацию учреждений высшего образования с учетом их профиля, кадрового потенциала и материально-технической базы. = The article is prepared on the basis of the authorʼs report at the Republican Pedagogical Council on 24 August 2017 and presents conceptual approaches and prospects for the development of education in the Republic of Belarus. In the near future, the transition to universal secondary education is expected. It will be a qualitatively new stage in the evolution of the system aimed at raising the educational level of citizens, which will positively affect the development of human potential and the international image of Belarus. Education should be assessed at the level of personal and social development of any person. It is proposed to change the understanding of the final secondary school exam, the mechanism for the entrance examinations, the rules for entering the gymnasium, and to optimize the network of institutions of higher education, taking into account their profile, personnel potential, material and technical base.
URI: http://elib.bsu.by/handle/123456789/188314
ISSN: 2521-6821
Appears in Collections:2017, №3

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
44-47.pdf280,26 kBAdobe PDFView/Open


PlumX

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.