Logo BSU

Please use this identifier to cite or link to this item: https://elib.bsu.by/handle/123456789/180849
Title: Стили делового общения в контексте социальной микро- и мезосреды
Other Titles: Styles of Business Communication in the Context of Micro and Macro Social Environment / V. A. Tolochek, V. V. Belik, A. U. Panov 
Authors: Толочек , В. А.
Белик  , В. В.
Панов , А. Ю.
Keywords: ЭБ БГУ::ОБЩЕСТВЕННЫЕ НАУКИ::Социология
Issue Date: 2017
Publisher: Минск : БГУ
Citation: Журнал Белорусского государственного университета. Философия. Психология = Journal of the Belarusian State University. Philosophy and Psychology. - 2017. - № 1. - С. 74-83
Abstract: Анализируется содержание типовых стилей делового общения менеджеров (41 человек) коммерческой компании. Выделены и описаны шесть типовых стилей («сотрудничество, содействие, поддержка, гибкость, компромисс»; «избегание деловых взаимодействий, дистантность»; «авторитарность, агрессивность, требовательность»; «спонтанное, эмоционально неконтролируемое общение»; «формальное, дистантное общение»; «эмоциональная взаимосвязь при неконструктивности деловых взаимодействий»), пять из которых не являются конструктивными. Установлено, что детерминантами стилей делового общения выступают условия социальной микро- (семья и рабочие группы) и мезосреды: декларируемые и латентные особенности корпоративной культуры организации, закрепленные традиции в построении отношений, транслирование руководителями типичной для компании манеры руководства, поддерживаемой ветеранами организации. Второй группой детерминант стилей делового общения выступают темпоральные характеристики профессиональной карьеры (общий стаж работы, стаж в организации, стаж в должности), социально-демографические и профессионально-должностные особенности. = Authors analyze the content of typical styles of business communication (SBC) of managers (41 pers.) in commercial company. Identified and described six types of styles of business communication, five are unconstructive («Cooperation, assistance, support, flexibility and compromise»; «Avoiding of business interactions, distant»; «Authoritarian, aggressive, demanding»; «Spontaneous, emotionally uncontrolled communication»; «Formal, distant communication»; «Emotional relationship with the unconstructive business interactions»). The research shows that the determinants of the styles of business communication are the conditions of social micro-environment (family and working groups) and the meso-environment – declared and latent features of corporate culture, enshrined in the tradition of building relationships, broadcasting leaders typical company management style, supported by veterans in organization. The second group is socio-demographic, professional job characteristics and temporal characteristics of professional career (total length of work, length of work in the organization, work experience in position).
URI: http://elib.bsu.by/handle/123456789/180849
ISSN: 2520-2251
Licence: info:eu-repo/semantics/openAccess
Appears in Collections:2017, №1

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
74-83.pdf371,55 kBAdobe PDFView/Open
Show full item record Google Scholar



PlumX

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.