Logo BSU

Please use this identifier to cite or link to this item: https://elib.bsu.by/handle/123456789/170764
Title: Организация детских летних эмигрантских русскоязычных учреждений в Польше в 1920–30-х гг.
Other Titles: The Organization of the Russian-Speaking Migrant Children’s Summer Outdoor Institutions in Poland in 1920–30s / A. A. Mikulenok
Authors: Микуленок, А. А.
Keywords: ЭБ БГУ::ОБЩЕСТВЕННЫЕ НАУКИ::История. исторические науки
Issue Date: 2016
Publisher: Мінск : БДУ
Citation: Веснік БДУ. Серыя 3, Гісторыя. Эканоміка. Права. - Мінск : БДУ, 2016. - № 3. - С. 40-42
Abstract: Рассматривается проблема организации в Польше в межвоенный период внешкольных детских летних учреждений, таких как детский очаг и летние детские площадки. Выделяются общие и особые черты этих заведений, исследуются причины, побудившие эмигрантов к их организации, в частности массовая денационализация подрастающего поколения, неудовлетворительное психическое и физическое состояние детей, с чем площадки и очаг были призваны бороться. Проводится анализ эффективности деятельности таких заведений в борьбе с денационализацией, рассматривается программа мероприятий, направленных на укрепление физического и морального состояния детей. Показаны трудности, с которыми сталкивались организаторы как во время подготовительных работ по открытию подобных заведений, так и во время их непосредственного функционирования, выявлены способы решения возникающих проблем. Прослеживается отношение эмигрантов к детским летним учреждениям. В качестве фактического материала использованы документы так называемого Пражского архива, хранящегося в Государственном архиве Российской Федерации. = The article looks into the problem of facilitating the children’s after-school summer outdoor institutions in Poland in the Inter-War period, such as the child care and outdoor children’s playgrounds. The author points out the general and particular features of the institutions, including the causes leading to creating them by the migrants, e. g. mass denationalisation of the younger generation, their unsatisfactory mental state and physical condition, against which the child care and outdoor children’s playgrounds were supposed to fight. Furthermore, the article analyses the efficiency rate of the attendance of the institutions in fighting the denationalisation; the article looks into the implementation program aimed at fighting it as well as children’s mental and physical health promotion during the whole period of its execution. Besides, the author shows the difficulties the facilitators faced both during the course of the preparatory activities on the institutions’ foundation, and at the time of their functioning, and the ways of solving the difficulties. The author also looks into the migrants’ attitude of them, including the children’s desire to attend them. The author based the present treatise on the documents of the so-called Prague City archives housed in the State Archive of the Russian Federation.
URI: http://elib.bsu.by/handle/123456789/170764
ISSN: 2308-9172
Appears in Collections:2016, №3 (лістапад)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
40-42.pdf271,96 kBAdobe PDFView/Open


PlumX

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.