Logo BSU

Please use this identifier to cite or link to this item: https://elib.bsu.by/handle/123456789/170294
Title: Лингвистическое обоснование частнометодических принципов обогащения речи китайских студентов-филологов русскими устойчивыми сравнениями
Other Titles: Linguistic Substantiation of Private Methodical Principles to Enrich the Speech of Chinese Students-Philologists with Russian Sustainable Comparisons / Qu Tao 
Authors: Цюй, Тао 
Keywords: ЭБ БГУ::ОБЩЕСТВЕННЫЕ НАУКИ::Языкознание
Issue Date: 2016
Publisher: Мінск : БДУ
Citation: Веснік БДУ. Серыя 4, Філалогія. Журналістыка. Педагогіка. - Мінск: БДУ. - 2016. - № 2. - С. 59-62
Abstract: Исследуется методика обогащения лексического запаса китайских студентов-филологов русскими устойчивыми сравнениями. Дано теоретическое обоснование частнометодических принципов экспериментальной методики. Описаны устойчивые сравнения модели как + N1, проведен количественный анализ полученных языковых данных. В результате изучения структурной организации, семантико-тематической таксономии и валентных связей русских устойчивых сравнений сформулированы частнометодические принципы обогащения лексического запаса китайских студентов-филологов: для дидактических целей следует отбирать русские устойчивые сравнения по объему семантических полей, семантической ценности разрядов и подразрядов, количеству смысловых гнезд; компаративные конструкции с устойчивыми сравнениями необходимо манифестировать в соответствии с логической формулой сравнения; обогащение лексического запаса китайских студентов-филологов целесообразно осуществлять рассредоточенно, по мере изучения грамматики. = The subject of the article is the methods used to enrich the vocabulary of Chinese students-philologists with Russian sustainable comparisons. The goal of the article is the theoretical substantiation of private methodical principles on the basis of the experimental methods. To achieve this goal we used the linguistic literature analysis, the linguistic description of the sustainable comparisons model as + N1, and the statistical analysis of the derived quantitative indicators. In consequence of analyzing the structural organization, semantic-thematic taxonomy and valent bonds of Russian sustainable comparisons we formulated the following private methodical principles. Firstly, for didactic purposes we should select Russian sustainable comparisons according to the volume of their semantic fields, semantic value of classes and subclasses and the number of the semantic nests. Secondly, the selected comparative constructions should be manifested in accordance with the logical formula of the sustainable comparisons. Thirdly, the enrichment of the vocabulary of Chinese students-philologists should be realized gradually during the grammar learning process.
URI: http://elib.bsu.by/handle/123456789/170294
ISSN: 2308-9180
Appears in Collections:2016, №2 (жнівень)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
59-62.pdf329,94 kBAdobe PDFView/Open


PlumX

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.