Logo BSU

Please use this identifier to cite or link to this item: https://elib.bsu.by/handle/123456789/170110
Title: Опыт русского дендизма в контексте идей Ролана Барта
Authors: Блищ, Н. Л.
Keywords: ЭБ БГУ::ОБЩЕСТВЕННЫЕ НАУКИ::Литература. Литературоведение. Устное народное творчество
Issue Date: 2015
Publisher: Мінск : БДУ
Citation: Веснік БДУ. Серыя 4, Філалогія. Журналістыка. Педагогіка. - Мінск: БДУ. - 2015. - № 3. - С. 19-22
Abstract: Посвящена анализу способов самоидентификации русских поэтов, создававших свой литературный облик по дендистской модели в культурном пространстве Серебряного века. Сквозь призму идей Ролана Барта рассмотрены три варианта русского дендизма, все они связаны с эстетикой нарождавшегося в начале ХХ в. акмеизма. Доказывается, что М. Кузмин был подлинным мастером перевоплощения, его поэтические тексты – это художественная интерпретация философии дендизма, а его лирический герой обладает свободным взглядом на красоту. Стратегии создания индивидуального мифа Н. Гумилева косвенно связаны с эстетикой дендизма. Его жизнетворческие маски путешественника и воина подтверждают ценность индивидуализма путем символического отстранения (отграничения) себя от среды и возвышения над ней. А. Ахматова выстроила оригинальный автомиф прежде всего благодаря оригинальным ярким аксессуарам. Это повлияло на формирование ее имиджа загадочной восточной красавицы, который запечатлен в поэтических, живописных и мемуарных портретах поэта. Особое внимание уделяется семиотике аксессуаров в поэзии Серебряного века. Поэтика аксессуаров в поэзии М. Кузмина, Н. Гумилева и А. Ахматовой проявляет игровую природу их жизнетворческого поведения, свидетельствует о склонности к художественной мимикрии. = The article deals with self-identification patterns used by Russian Silver Age poets. Some of them created their literary images in accordance with the dandyist model of behavior and self-representation. Roland Barthes have pointed out that artistic recreation of one’s own stylish image may be considered as the basic principle of dandyism. Using Barthes’ ideas as a methodological background it is possible to examine three types of Russian dandyism – all of them genetically connected with aesthetics of early acmeism which emerged in the beginning of XX century. M. Kuzmin proved to be genuine master of artistic reincarnation. His poetry may be viewed as a metapoetical treatise on philosophy of dandyism; his lyrical «self» proclaims libertarian approach to the concept of Beauty. The models of self-expression used by N. Gumilyov are connected with aesthetics of acmeism indirectly, circumstantially. Artistic masks of Traveller and Warrior were designed by him to prove the superiority of individual as opposed to common. These masks serve as symbolic tools for his hero to tower above the social milieu. A. Akhmatova have constructed original mythological self-image with the help of bright and exotic accessories. Her public artistic persona was based on the image of enigmatic Eastern Beauty and was reproduced in multiple poetical, pictorial and memoir portraits of the Poet. The article is devoted to usage of accessories (as a rule it’s just minor but very meaningful details) in the poetry of M. Kuzmin, N. Gumilyov and A. Akhmatova reveals the playful nature of their creative behavior and shows their aspiration for mimicry in art.
URI: http://elib.bsu.by/handle/123456789/170110
ISSN: 2308-9180
Appears in Collections:2015, №3 (снежань)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
19-22.pdf255,58 kBAdobe PDFView/Open


PlumX

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.