
Журналістыка

Я.Ф. КОНЕЎ

ТРАНСФАРМАЦЫЯ ДРУКАВАНЫХ CMI БЕЛАРУСІ Ў ПАЧАТКУ XXI ст.

Исследуются предпосылки и тенденции 
современных реорганизаций в информаци­
онном пространстве Республики Беларусь. 
Рассматривается необратимость проведен­
ных преобразований, характер и перспективы 
создания более оптимальной модели госу­
дарственных печатных средств массовой 
информации.

The article deals with pre-conditions and 
tendencies of actual changes in the information 
space of the Republic of Belarus. The character 
of the changes that have been made and the 
perspectives of the creation of a better model of 
state printed mass media are touched upon.

3 моманту абвяшчэння Рэспублікі Беларусь (19 верасня 1991 г.) айчын- 
ныя друкаваныя CMI перажылі сапраўдны “інфармацыйны выбух”. Пра тэта 
яскрава сведчаць сухія статыстычныя дадзеныя Дзяржкамдруку (з 2001 г. -  
Міністэрства інфармацыі). Так, у 1991 г. ім было зарэгістравана 224 газеты 
(сярод ix 135 беларускамоўных) i 129 часопісаў. У 1995 -  494 газеты (з ix 
210 беларускамоўных) i 225 часопісаў. У 1997 -  688 газет, 248 часопісаў, 51 
бюлетэнь і адзін альманах. Напрыканцы таго ж года 28 газет і часопісаў 
займелі свае Інтэрнет-версіі. У 1999 г. -  715 газет, 284 часопісы, 55 бюлетэ- 
няў і адзін альманах. У 2000 -  738 газет, 318 часопісаў, 54 бюлетэні, адзін 
альманах і адзін каталог. У 2001 -  725 газет, 361 часопіс, 46 бюлетэняў i 
адзін каталог. На 1 студзеня 2003 г. у краіне зарэгістравана 851 газета, 435 
часопісаў, 56 бюлетэняў, тры каталогі, два альманахі. Сярод іх беларуска- 
моўных выданняў -  119, рускамоўных -  481, астатнія -  макаранічныя.

Трэба таксама ўлічваць, што працэс з'яўлення і знікнення выданняў за 
гэты перыяд меў досыць дынамічны характар. Напрыклад, са жніўня 1999 
па жнівень 2000 г. Дзяржкамдрук ануляваў 329 пасведчанняў аб рэгістрацыі 
выданняў, a ca жніўня 2000 па жнівень 2001 -480.  Ануляваліся пасведчанні 
тым выданням, якія не выдаваліся на працягу квартала. Разам з тым толькі 
за восем месяцаў 2001 г. Дзяржкамдрук выдаў 509 ліцэнзій на выдавецкую 
дзейнасць.

Аднак друкаваным CMI ў гэты перыяд былі ўласцівыя не толькі імклівая 
дынаміка росту, колькасная перавага недзяржаўных выданняў над дзяр- 
жаўнымі (2/3 усіх выданняў і сёння не фінансуюцца з бюджэту), але і пера- 
ход да шматаблічнай журналістыкі.

3 нашага пункта гледжання, ужо на момант абвяшчэння Рэспублікі Бела­
русь дзяржаўны друк з "прываднога рамяня" КПБ, інструмента партыйнай 
прапаганды, трансфармаваўся ў "грамадскую трыбуну", адкрытую для вы- 
казвання самых розных думак і меркаванняў. Ужо ў сярэдзіне 1990-х гг. бе- 
ларускія CMI, акумулюючы грамадзянскія інтарэсы, ператварылі сацыяльна- 
палітычныя і эканамічныя змены ў безупынны медыяпрацэс. Адзначым, што 
аналагічная з'ява ў той перыяд была ўласцівая і мас-медыя краін Цэнтраль-

87



Журналістыка

най і Усходняй Еўропы. CMI Чэхіі, Польшчы, Славакіі і Балгарыі пачалі ак- 
тыўна вызначаць фармат унутрыпалітычных адносін (гл. Люмйчева 1995, 
32). He дзіва, што і беларускія дзяржаўныя CMI1 якія не абмінуў агульнакан- 
тынентальны ўплыў, паступова трансфармаваліся ў сістэмаўтваральны 
элемент улады. Беларускі друк займеў адчувальны кантроль над дзейнасцю 
грамадскіх структур, «прапускаючы яе праз свае "фільтры", акцэнтуючы 
асобныя элементы палітычнага працэсу, павышаючы каштоўнасць адной 
ідэі, абясцэньваючы іншую» (Вараб'ёў 2002, 8).

У якасці прыкладу дастаткова параўнаць, з якой пампезнай увагай ас- 
вятлялі дзяржаўныя выданні Першы з'езд беларусаў свету ў чэрвені 1993 г і 
наколькі мала ўвагі надалі Другому з'езду бепарусаў свету праз тры гады. У 
першым выпадку была відавочнай папулярызацыя ідэі згуртавання нэцыі на 
аснове этнічнай прыналежнасці. У другім выпадку назіралася яе "абясцэнь- 
ванне", паколькі журналісты дзяржаўных выданняў скіраЕалі ўвагу на пошук 
ідэйных прыярытэтаў унутры краіны, а не за яе межамі. Але самым істотным 
нам падаецца тое, што, нягледзячы на "завышэнне" і "абясцэньванне" тых ці 
іншых ідэй, беларускі друк засведчыў адзін з галоўных прыярытэтаў сваёй 
дзейнасці -  з'яднанне нацыі на падставе агульных духоўных каштоўнасцей.

Разумеючы, што фарміраванню інфармацыйнай прасторы Беларусі трэ- 
ба надаваць значна больш увагі, адчуваючы важнасць і складанасць гэтага 
працэсу, Прэзідэнт А.Р. Лукашэнка пасля перамогі на выбарах 9 верасня
2001 г., пераабрання на другі тэрмін, Указам № 516 унёс змены ў структуру 
ўрада. Дзяржаўны камітэт па друку рэарганізаваўся ў Міністэрства інфарма- 
цыі, якое ўзначаліў старшыня Дзяржкамітэта Міхаіл Падгайны. Атрымаўшы 
своеасаблівы карт-бланш ад кіраўніцтва краіны, Міністэрства інфармацыі 
прыступіла да адной з самых кардынальных рэформ у беларускіх СМІ. Яшчэ 
ў снежні 2001 г. міністр інфармацыі папярэдзіў, што з другой паловы 2002 г. 
пачнецца пераразмеркаванне інфармацыйнага поля Беларусі за кошт ства- 
рэння медыяхолдзінгаў, у якіх аб'ядналіся б творчыя кадры блізкіх па тэма- 
тыцы і аўдыторыі газет і часопісаў (гл. Томашевская 2001, 3).

Адным з галоўных накірункаў дзейнасці Мінінфармацыі стала стварэнне 
міжраённых газет. Тэты праект распрацоўваўся М. Падгайным з 1997 г. Яго 
сутнасць -  на некалькі раёнаў планавалася выдаваць газету, у якой мелася 
агульная для ўсіх інфармацыя і спецыяльная інфармацыя для кожнага рав­
на -  у выглядзе "укладыша" або "ніжняга падвала". Прадугледжвалася на- 
ступная структура "міжраёнкі": асноўны тэхнічны персанал працуе ў рэн- 
тральнай рэдакцыі, а карэспандэнты раённых газет з рэгіёнаў пастаўляюць 
інфармацыю.

Эксперымент з выданнем пробных нумароў быў запланаваны на першую 
палову 2002 г. Стварэнне "міжраёнак" павінна было вырашыць кадравыя 
пытанні ў Магілёўскай і Гомельскай абласцях, дзе катастрафічна не хапала 
журналістаў для выпуску паўнавартасных выданняў. На жаль, эксперымент 
не ажыццявіўся ў гюўнай ступені з-за недастатковага бюджзтнага фінанса- 
вання.

Тэхнічная і фінансавая дапамога Мінінфармацыі дзяржаўнай рэгіяналь- 
най прэсе, тым не менш, мела пэўныя станоўчыя вынікі. Ужо напрыканцы
2002 г. дзясяткі рэгіянальных выданняў пачалі выкарыстоўваць каляровы 
друк. I калі ў сталіцы ў гэты перыяд новыя спецыялізаваныя выданні арыен- 
таваліся на пэўныя колы чытацкай аўдыторыі, дык абласны і тым больш ра- 
ённы друк імкнуўся, наадварот, "згуртаваць" сваіх чытачоў, задаволіць іх 
самыя разнастайныя інтарэсы. Ідэйнае абгрунтаванне напрамкаў дзейнасці 
дзяржаўных рэгіянальных выданняў увасобілася ў словах галоўнага рэдак- 
тара газеты "Могилевские ведомости" Барыса Лагоўскага: "Мы імкнёмся 
алератыўна адсочваць, аналізаваць па магчымасці ўсе працэсы I тэндэнцыі 
ў рэгіёне і краіне, але найперш заклапочаны тым, каб адлюстраваць усё ра­
зумнее, здаровае, карыснае, стваральнае, добрае і светлае, што аб'ядноў-

88



Журналістыка

вае людзей, надае ім аптымізму" (Булава 2002, 6). Характэрна, што гэтая 
жыццесцвярджальная, канструктыўная тэндэнцыя з’яўляецца важнай ад- 
метнасцю нашага дзяржаўнага друку ў пачатку XXI ст.

У 1999-2000 гг. кіраўніцтва Дзяржкамдруку неаднойчы папярэджвала аб 
вымушаным скарачэнні з-за эканамічных абставін колькасці рэспубліканскіх 
выданняў, якія знаходзіліся на бюджэтным фінансаванні. У пачатку 2001 г. 
мелася 47 такіх выданняў -  "донараў". 3 іх напрыканцы года чатыры выйшлі 
на поўную самаакупнасць. Мінінфармацыі дазволіла ім выкарыстаць пры- 
бытак на развіццё.

У 2002 г. пачалося даўно абяцанае скарачэнне непрыбытковых бюджэт- 
ных выданняў. У лютым спынілася фінансаванне часопіса "Першацвет" (вы- 
даваўся са снежня 1992 г.), газеты "Сям'я" (аднавілася праз пяць месяцаў), 
часопіса "Асновы мастацтва" (з 1995 г. выходзіў у серыі "В помощь педагогу" 
ў выдавецтве "Адукацыя і выхаванне").

У красавіку адбылася падзея, якая, з нашага пункта гледжання, істотна 
трансфармавала айчынную інфармацыйную прастору, выкпікала значны 
рэзананс сярод супрацоўнікаў друкаваных CMI і ў грамадстве. Літаратурна- 
мастацкія часопісы "Полымя", "Маладосць", "Нёман", "Крыніца", "Всемирная 
литература" і штотыднёвік "Літаратура і мастацтва" аб'ядналі ў рэдакцыйна- 
выдавецкую ўстанову "Літаратура і мастацтва". Узначаліў гэты холдзінг дэ- 
путат Палаты прадстаўнікоў Нацыянальнага Сходу Беларусі Сяргей Касцян. 
Газету "Культура" і часопіс "Мастацтва" аб'ядналі ў рэдакцыйна-выдавецкую 
ўстанову "Культура". Арганізацыйныя пераўтварэнні суправаджаліся заме­
нам! галоўных рэдактараў, звальненнямі часткі супрацоўнікаў і выразнай 
зменай рэдакцыйнай палітыкі выданняў.

У ліпені адбылося пераўтварэнне сямі дзяржвыдавецтваў у тры: выда- 
вецтвы "Полымя" і "Ураджай" далучыліся да "Беларусі", "Юнацтва” -  да 
"Мастацкай літаратуры", "Універсітэцкае" -  да "Вышэйшай школы".

Галоўным вынікам гэтых пераўтварэнняў, меркавалася з пункта гле­
джання кіраўніцтва Міністэрства інфармацыі, стане эканомія дзяржаўных 
сродкаў, больш эфектыўнае выкарыстанне дзярждатацый і адпаведна якас- 
ны рост матэрыялаў выданняў, павелічэнне колькасці іх падпісчыкаў. He 
сакрэт, што неабходнасць арганізацыйных змен выспявала: у апошнія гады 
змяншаўся фармат выданняў "Полымя", "Маладосці", "Нёмана" і "Крыніцы", 
пагаршалася іх паліграфічная якасць, не набыла папулярнасці "Всемирная 
литература", падаў наклад і зніжалася колькасць падпісчыкаў. Як слушна 
заўважаў рэдактар часопіса "ARCHE" Валерка Булгакаў, па сваіх перака- 
наннях далёкі ад сімпатый да кіруючай эліты, «рэдакцыі гэтых выданьняў 
былі шчыра перакананыя ў тым, што дзякуючы паважнаму веку рэдагава- 
ных імі выданьняў апошнія набылі статус "сьвятарнае каровы" беларускае 
культуры. I замест таго, каб шукаць новых формаў дыстрыбуцыі часопісаў, 
павышаць іх самаакупнасьць і пашыраць чытацкую аўдыторыю, да апошня- 
га чапляліся за дзяржаўную падтрымку...» (Булгакаў 2002, 13).

Трэба зазначыць, што першы медыяхолдзінг з'явіўся на Беларусі яшчэ ў 
2000 г.: ён злучаў сталічнае тэлебачанне (з 2002 займела статус Трэцяга 
нацыянальнага канала), радыёстанцыю "Сталіца” і рэдакцыю газеты "Мин­
ский курьер". Яго ўтварэнне не мела ніякага рэзанансу і ўспрымалася як 
звычайная рэарганізацыя. Укараненне аналагічнай мадэлі ў друкаваных 
CMI, традыцыйным падмурку нацыянальнай культуры, суправаджалася 
заявамі ў недзяржаўным друку пра "наступление на свабоду слова".

3 нашага пункта гледжання, калі б праблема нацыянальнага са- 
маўсведамлення i стан развіцця нацыянальнай мовы ў Беларусі былі б ана- 
лагічнымі наяўным у Вялікабрытаніі, то можна было гаварыць пра ана- 
лагічнасць дадзенай сітуацыі пераўтварэнням у друку Вялікабрытаніі пачат­
ку 1990-х гг., калі, напрыклад, пасля набыцця медыямагнатам Рупертам 
Мэрдакам папулярнай лонданскай газеты "Sandi Times" быў звольнены кож-

89



Журналістыка

ны трэці супрацоўнік, або з рэарганізацыяй у друку ФРГ у пачатку 1980-х гг. 
(дзе ізноў жа па вышэйназваных пазіцыях сітуацыя процілеглая белару- 
скай), калі, напрыклад, у агенцтве эканамічнай інфармацыі "FWD" новыя 
менеджэры звольнілі палову журналістаў. Гэтая акцыя абгрунтоўвалася 
прынцыпам эканамічнай мэтазгоднасці: маўляў, каб павысіць канкурэнта- 
здольнасць выдання або агенцтва на інфармацыйным рынку, пажадана, каб 
адзін журналіст працаваў замест двух за тую ж зарплату.

Фармальна на Беларусі прадстаўнікі дзяржаўнай улады здзяйснялі прак- 
тычна тую ж палітыку ў дачыненні да непрыбытковых выданняў, што і прад- 
стаўнікі бізнесу ў Заходняй Еўропе ў дачыненні да фінансава падкантроль- 
ных ім рэдакцый, і мелі тыя ж законный падставы: маўляў, калі газета ці ча- 
соліс выдаюцца за бюджэтныя грошы, дык дзяржаўныя органы маюць права 
трансфармаваць яго структуры ў адпаведнасці са сваёй эканамічнай палі- 
тыкай. На жаль, па сутнасці, ігнараванаю аказалася неабходнасць дзяржаў- 
най падтрымкі нацыянальнай культуры, якая зараз знаходзіцца ў крызісным 
стане не толькі па суб'ектыўных (названых Булгакавым), але і па аб'ектыў- 
ных, сацыяльна-эканамічных прычынах, што збіраліся не адно дзесяцігод- 
дзе і нават стагоддзе.

Нягледзячы на ўсе намаганні кіраўніцтва Мінінфармацыі, у першую пало­
ву года пасля стварэння холдзінгу "ЛіМ" назіралася падзенне грамадскай 
цікавасці да дзяржаўнай прэсы. Сведчаннем гэтаму сталі вынікі падпісной 
кампаніі на другую палову 2002 г. -  тыраж дзяржаўных выданняў скараціўся 
ў сярэднім на 15 %. Мелі месца факты, калі рэдактары свядома пазначалі 
завышаныя тыражы сваіх газет. Міністэрства інфармацыі выносіла строгую 
вымову ў кожным з такіх выпадкаў. Асабліва балюча перажывалі падзенне 
чытацкага інтарэсу рэгіянальныя дзяржаўныя выданні. Нязвыклых да твор- 
чай канкурэнцыі раённыя і абласныя газеты істотна пацяснілі на рынку аль- 
тэрнатыўныя недзяржаўныя выданні (Скурко 2002, 4).

Гэтая акалічнасць стала адной з прычын змены ў лістападзе 2002 г. 
кіраўніка рэдакцыйна-выдавецкай установы "Літаратура і мастацтва". Сяр- 
гея Касцяна змяніла паэтэса і пісьменніца Taica Бондар, якая за месяц да 
таго падала заяву аб звальненні з пасады галоўнага рэдактара часопіса 
"Всемирная литература". Новы кіраўнік выдавецкага холдзінга заявіла аб 
намеры ў бліжэйшай перспектыве трансфармаваць падначаленую ўстанову 
згодна з кітайскім узорам: "Калі мы ідзём у рынак (як бы мы марудна ні ішлі, 
але ўсё ж ідзём), мы будзем вымушаны ў перспектыве стварыць нешта на- 
кшталт акцыянернага таварыства... Сёлета я была ў Кітаі, наведала прык- 
ладна такую ж рэдакцыйна-выдавецкую ўстанову, але тэта -  акцыянернае 
таварыства, у якім працуе і прыватны капітал i якому належаць не толькі 
выданні, але і маёмасць, друкарні" (Кузняцоў 2002, 8).

Наколькі плённымі акажуцца намаганні новага кіраўніка холдзінга, якія 
новыя рэформы адбудуцца і як яны паўплываюць на стан друкаваных CMI, 
тэта стане зразумела ў бліжэйшай будучыні. Тым часам Міністэрства 
інфармацыі, галоўны рухавік пераўтварэнняў у інфармацыйнай прасторы 
Беларусі, заклапочана вырашэннем такіх важных праблем, як стварэнне 
Адзінага дзяржаўнага рэгістра (з мэтай спыніць бескантрольнае распаў- 
сюджванне парнаграфіі на CD-дысках) і распрацоўка новага Закону аб друку 
(як адзначаў Міхаіл Падгайны, з улікам заўваг недзяржаўнай Беларускай 
асацыяцыі журналістаў).

I хаця вынікі распачатай летась рэформы яшчэ не падсумаваны, але не- 
каторыя высновы мы ўсё ж можам рабіць.

Па-першае, трэба прызнаць, што, нягледзячы на дынаміку росту і якас- 
нае ўзбагачэнне беларускай інфармацыйнай прасторы, у пачатку XXI ст. па 
розных прычынах прыбытковым дзяржаўны друк, найперш беларускамоўны, 
не стаў. I тэта паслужыла падставай для яго трансфармацыі.

90



Журналістыка

Па-другое, нягледзячы на спецыфічныя асаблівасці рэформы па 
ўтварэнні рэдакцыйна-выдавецкіх устаноў "Літаратура і мастацтва" і "Куль­
тура", працэс трансфармацыі адбываўся па тых жа законах, што і ў краінах 
Заходняй Еўропы (пры радыкальным адрозненні нашай і заходняй эканомік, 
узроўняў развіцця і абароненасці нацыянальных культур).

I нарэшце, па-трэцяе, мы можам чакаць, што абраны накірунак транс- 
фармацыі сёння мае добрыя перспектывы і, безумоўна, паспрыяе 
ўзбагачэнню інфармацыйнай прасторы нашай дзяржавы, хаця сцвярджаць 
плённасць гэтых рэформ пакуль рана. Павысіць канкурэнтаздольнасць бе- 
ларускіх друкаваных CMI на сусветным інфармацыйным і камунікацыйным 
рынку -  адна з найбольш актуальных мэт для сучасных беларускіх мас- 
медыя, дасягненню якой павінна паспрыяць ужо ў бліжэйшай будучыні 
трансфармацыя сродкаў масавай інфармацыі, якая адбываецца на нашых 
вачах.

Л І Т А Р А Т У Р А

В а р а б ' ё ў  В.  Эвалюцыя палітычнай суб’ектнасці журналістыкі // Журналістыка 2002: 
Матэрыялы IV Міжнар. навук.-практ. канф. Мн., 2002. Вып. 4. С. 8.

Л ю м и ч е в а  Л. Исследования коммуникатора в Болгарии, Польше, Чехии и Словакии: 
ретроспективный анализ журналистики стран бывшего социалистического лагеря // Вести. 
Моек, ун-та. Сер. 10. 1995. № 3. С. 32.

Т о м а ш е в с к а я  О.  У Подгайного есть план Il Белорусская деловая газета. 2001. 19 дек.
С. 3.

Б у л а в а  Я . "Пісаць нам ёсць пра што, пра каго i для каго..." // Культура. 2002. 26 кастр. -  
1 ліст. С. 6.

Б у л г а к а ў  В. Пагібель "беларускіх пісьменьнікаў" // ARCHE. 2002. Ns 1. С. 13.
C кур  ко А. Павел Якубовіч: "Нацыянальная ідэя -  супольны лес" // Наша ніва. 2002. 

25 кастр. С. 4.
К у з н я ц о ў  С.  Taica Бондар: "Холдингу давядзецца выходзіць на рынак не толькі з

літаратурна-мастацкімі часопісамі" // Звязда. 2002. 1 ліст. С. 8.

Паступіў у рэдакцыю 05.02.2003.

Ягор Фёдаравіч Конеў -  кандыдат філалагічных навук, дацэнт кафедры замежнай жур- 
налістыкі і літаратуры.

Н.В. ВЕРБИЦКАЯ

ПРЕОБРАЗОВАНИЯ В ВОСТОЧНОГЕРМАНСКОЙ ПЕЧАТИ 
В ПЕРИОД 1989-1990 гг.

Исследуются преобразования в системе 
печатных СМИ Восточной Германии в 1989­
1990 гг. Анализируется процесс изменения 
социального назначения и модификации 
функций восточногерманской прессы в пери­
од объединения двух германских государств.

The article deals with changes in printed 
mass media in Eastern Germany in the period 
from 1989 to 1990. The process of changes of 
social aims and modification of the press in 
Eastern Germany during the period of reuniting 
of both German states is analysed.

Конец XX в. стал поворотным в истории развития современной немецкой 
журналистики. Падение Берлинской стены и объединение 3 октября 1990 г. 
двух германских государств безоговорочно было признано событием деся­
тилетия, положившим конец блочному разделению мира. В свою очередь 
перемены 1989-1990 гг. отразились на всех сферах общественной жизни 
двух германских государств и прежде всего на функционировании средств 
массовой информации. Исследование данного вопроса позволяет выделить 
две основные проблемы, последовательно возникшие в это время на рынке 
германских СМИ: обновление и перестройка всех структурных звеньев ин­
формационного пространства на востоке Германии с началом преобразова­
тельных процессов 1989 г.; создание единой системы средств массовой 
информации объединенного государства. Оба вышеуказанных процесса

91


