Logo BSU

Пожалуйста, используйте этот идентификатор, чтобы цитировать или ссылаться на этот документ: https://elib.bsu.by/handle/123456789/308441
Заглавие документа: Советское россиеведение как доминанта «Истории СССР»
Другое заглавие: Савецкае расіязнаўства як дамінанта «Гісторыі СССР» / А. А. Яноўскі
Soviet Russian studies as a dominant of «History of the USSR» / O. A. Yanousky
Авторы: Яновский, О. А.
Тема: ЭБ БГУ::ОБЩЕСТВЕННЫЕ НАУКИ::История. Исторические науки
Дата публикации: 2023
Издатель: Мінск : БДУ
Библиографическое описание источника: Пічэтаўскія чытанні – 2023: інстытуцыянальныя змены ў гуманітарнай сферы як адлюстраванне палітычных і эканамічных працэсаў : матэрыялы міжнар. навук. канф., прысвеч. 80-годдзю аднаўлення работы БДУ на станцыі Сходня і 145-годдзю з дня нараджэння У. І. Пічэты, Мінск, 11 кастр. 2023 г. / Беларус. дзярж. ун-т ; рэдкал.: А. Г. Каханоўскі (гал. рэд.) [і інш.]. – Мінск : БДУ, 2023. – С. 39-56.
Аннотация: На основе анализа в основном учебной литературы по истории СССР, изданной в Советском Союзе в 1940–1980-х гг., предназначавшейся для студентов и школьников, прослежены структурные и смысловые парадигмы, которые в это время утвердились в содержании учебного курса «история СССР». Отмечается, что данная учебная дисциплина закрепила понимание истории СССР как истории России. История же народов союзных республик излагалась поверхностно и в основном в контексте, во-первых, «закономерности» их «воссоединения» с русским народом и вхождения в состав российской государственности, и во-вторых, – благотворного воздействия российского «царства» и «империи» на развитие их культуры и экономики. Исходя из этого делается вывод, что есть все основания видеть в становлении и эволюции сначала учебной дисциплины (разумеется, и предмета научных исследований) «история народов СССР», уже к концу 1940-х гг. утвердившейся как «история СССР», развитие в первую очередь советского россиеведения. Оно, опираясь на новую идеологическую платформу, в принципе продолжило в науке и образовании наработки и традиции дореволюционного россиеведения
Аннотация (на другом языке): На аснове аналізу ў асноўным вучэбнай літаратуры па гісторыі СССР, выдадзенай у Савецкім Саюзе ў 1940–1980-х гг., якая прызначалася для студэнтаў і вучняў школ, прасочаны структурныя і сэнсавыя парадыгмы, якія менавіта ў гэты час зацвердзіліся ў змесце навучальнага курсу «гісторыя СССР». Адзначаецца, што дадзеная дысцыпліна замацавала разуменне гісторыі СССР як гісторыі Расіі. Гісторыя ж народаў саюзных рэспублік выкладалася павярхоўна і ў асноўным у кантэксце, па-першае, «заканамернасці» іх «уз’яднання» з рускім народам і ўваходжання ў склад расійскай дзяржаўнасці, і па-другое, – дабратворнага ўздзеяння расійскага «царства» і «імперыі» на развіццё іх культуры і эканомікі. Зыходзячы з гэтага робіцца выснова, што ёсць усе падставы бачыць у станаўленні і эвалюцыі спачатку вучэбнай дысцыпліны (зразумела, і прадмета навуковых даследаванняў) «гісторыя народаў СССР», якая ўжо да канца 1940-х гг. зацвердзілася як «гісторыя СССР», развіццё ў першую чаргу савецкага расіязнаўства. Яно, абапіраючыся на новую ідэалагічную платформу, у прынцыпе працягнула ў навуцы і адукацыі напрацоўкі і традыцыі дарэвалюцыйнага расіязнаўства = Based on the analysis of mainly educational literature on the history of the USSR, published in the Soviet Union in the 1940s–1980s. and intended for students and schoolchildren, the structural and semantic paradigms are traced, which at that time were established in the content of the educational course «History of the USSR». It is noted that this academic discipline consolidated the understanding of the history of the USSR as the history of Russia. The history of the peoples of the union republics was presented superficially and mainly in the context, firstly, of the «patterns» of their «reunification» with the Russian people and joining the Russian statehood, and secondly, of the beneficial effects of the Russian «kingdom» and «empire» to the development of their culture and economy. Based on this, it is concluded that there is every reason to see in the formation and evolution of the first academic discipline (of course, the subject of scientific research) «the history of the peoples of the USSR», by the end of the 1940s. established as the «history of the USSR», the development of Soviet Russian studies in the first place. It, relying on a new ideological platform, in principle continued the developments and traditions of pre-revolutionary Russian studies in science and education
Доп. сведения: Развіццё Беларускага дзяржаўнага ўніверсітэта ў кантэксце еўрапейскіх універсітэцкіх традыцый
URI документа: https://elib.bsu.by/handle/123456789/308441
ISBN: 978-985-881-558-5
Лицензия: info:eu-repo/semantics/openAccess
Располагается в коллекциях:2023. Пічэтаўскія чытанні – 2023: інстытуцыянальныя змены ў гуманітарнай сферы як адлюстраванне палітычных і эканамічных працэсаў

Полный текст документа:
Файл Описание РазмерФормат 
39-56.pdf361,77 kBAdobe PDFОткрыть
Показать полное описание документа Статистика Google Scholar



Все документы в Электронной библиотеке защищены авторским правом, все права сохранены.