Logo BSU

Please use this identifier to cite or link to this item: https://elib.bsu.by/handle/123456789/285847
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorСадокова, А. Р.
dc.date.accessioned2022-09-02T09:09:41Z-
dc.date.available2022-09-02T09:09:41Z-
dc.date.issued2021
dc.identifier.citationПроблемы современного востоковедения : материалы I Междунар. науч.-практ. конф., Минск, 1–2 июля 2021 г. / Белорус. гос. ун-т ; редкол.: В. Р. Боровой (гл. ред.) [и др.]. – Минск : БГУ, 2021. – С. 210-214.
dc.identifier.isbn978-985-881-137-2
dc.identifier.urihttps://elib.bsu.by/handle/123456789/285847-
dc.descriptionСекция 2. Культурное многообразие стран Востока
dc.description.abstractСтатья посвящена проблеме заимствования японской традицией китайского символа богатства и процветания – лягушки. Указывается, что изначально у японцев существовал свой культ лягушки как бога воды, выполняющего охранительные функции, но при соединении с китайской интерпретацией родился новый символ красоты и богатства. Ставится цель определить сферу бытования этого символа в Японии, выявить разницу в восприятии образа в народной среде и в литературной поэзии. Впервые проведенный анализ дает возможность сопоставить китайское и японское народное восприятие образа. Исследование подобного рода заимствований дает основание для широкого понимания процессов регионального культурного взаимодействия и глубины национальной культурной адаптации
dc.language.isoru
dc.publisherМинск : БГУ
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.subjectЭБ БГУ::ОБЩЕСТВЕННЫЕ НАУКИ::Культура. Культурология
dc.subjectЭБ БГУ::ОБЩЕСТВЕННЫЕ НАУКИ::Литература. Литературоведение. Устное народное творчество
dc.titleОт богатства – к красоте: образ лягушки в китайской и японской традициях
dc.title.alternativeFrom wealth to beauty: frogs in Chinese and Japanese traditions / A. R. Sadokova
dc.typeconference paper
dc.description.alternativeThis article is dedicated to how a traditional Chinese symbol of wealth and prosperity has been borrowed and adapted into Japanese tradition. Some point out that the frog already had an established role in Japan as a water god, a guardian. When this traditional image came to merge with the symbolism that the Chinese had placed on the frog, a new symbol was born, one of wealth and beauty. The goal here is to delimit the cultural space that this symbol inhabits in Japan, to identify the variations with which this imagery is popularly perceived and represented in poetic literature. This is the first study to offer a comparison of the Chinese and Japanese cultural images of the frog at the popular or folk level. Research of cultural borrowings such as this lays a foundation upon which a broader understanding of the processes of regional cultural interaction and national cultural adaptation as a deeply engrained cultural phenomenon can be built
Appears in Collections:2021. Проблемы современного востоковедения

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
210-214.pdf352,74 kBAdobe PDFView/Open
Show simple item record Google Scholar



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.