Logo BSU

Please use this identifier to cite or link to this item: https://elib.bsu.by/handle/123456789/277942
Title: Пейволл и краудфандинг как перспективные модели монетизации интернет-ресурсов
Other Titles: Paywall and Crowdfunding as Promising Models of Monetization of Internet Resources
Authors: Градюшко, Александр Александрович
Hradziushka, Aleksandr
Keywords: ЭБ БГУ::ОБЩЕСТВЕННЫЕ НАУКИ::Массовая коммуникация. Журналистика. Средства массовой информации
Issue Date: 11-Apr-2022
Publisher: БГТУ
Citation: Труды БГТУ. Сер. 4, Принт- и медиатехнологии. 2022. № 1 (255). С. 29–34.
Abstract: В статье рассмотрены новые модели монетизации интернет-ресурсов в цифровой среде. Предметом исследования являются пейволл и краудфандинг как перспективные источники доходов медиа. Показана необходимость диверсификации способов монетизации интернет-ресурсов в условиях кризиса доходов от подписки и рекламы, а также усиления конкуренции со стороны технологических платформ. Выявлено, что такие-бизнес модели традиционных медиа, как подписка и реклама, уже не отвечают реалиям меняющейся медиаиндустрии. Сделан акцент на аудитории как на новом инструменте развития медиабизнеса. Приведены результаты анкетирования руководителей белорусских медиа, а также экспертных интервью. Автор приходит к выводу, что отсутствие диверсификации и инноваций в источниках финансирования может поставить под угрозу финансовую устойчивость редакций. Практическая значимость исследования связана с необходимостью разработки новых бизнес-стратегий цифровых медиа, учитывающих актуальные модели медапроизводства и медиапотребления.
Abstract (in another language): The article considers new models of monetization of Internet resources in the digital environment. The subject of the study is paywall and crowdfunding as promising sources of media income. The need to diversify the ways of monetizing Internet resources in the context of a crisis in subscription and advertising revenues, as well as increased competition from technology platforms are shown. It was revealed that such business models of traditional media as subscription and advertising no longer meet the realities of the changing media industry. Emphasis is placed on the audience as a new tool for the development of media business. The results of a survey of the leaders of the Belarusian media, as well as expert interviews are given. The author comes to the conclusion that the lack of diversification and innovation in funding sources can jeopardize the financial sustainability of editorial offices. The practical significance of the study is related to the need to develop new digital media business strategies that take into account current models of media production and media consumption.
URI: https://elib.bsu.by/handle/123456789/277942
Licence: info:eu-repo/semantics/openAccess
Appears in Collections:Кафедра периодической печати и веб-журналистики

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Hradziushka_Paywall.pdf291,85 kBAdobe PDFView/Open
Show full item record Google Scholar



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.