Logo BSU

Please use this identifier to cite or link to this item: http://elib.bsu.by/handle/123456789/218934
Title: Сообщества «ВКонтакте» и их роль в медийном ландшафте: опыт трех регионов
Other Titles: Communities “Vkontakte” and Their Role in the Мedia Landscape: Experience of Three Regions
Authors: Градюшко, Александр Александрович
Нигматуллина, Камилла Ренатовна
Пустовалов, Алексей Васильевич
Keywords: ЭБ БГУ::ОБЩЕСТВЕННЫЕ НАУКИ::Массовая коммуникация. Журналистика. Средства массовой информации
Issue Date: 12-Apr-2019
Publisher: БГТУ
Citation: Труды БГТУ. Сер. 4, Принт- и медиатехнологии. - Минск : БГТУ, 2019. - № 1 (219). - С. 54-61.
Abstract: В статье представлены результаты исследования сообществ социальной сети «ВКонтакте» в медиапространстве Республики Беларусь, Ленинградской области и Пермского края. Выборку составили 137 крупнейших по количеству подписчиков групп районных центров. Для решения исследовательских задач использовался аналитический сервис, позволяющий сравнить и про-анализировать эффективность публикаций сообществ в социальных сетях. Дана комплексная оценка индекса вовлеченности аудитории, отражающего потенциал формирования сообществ вокруг медиаресурса. Исследование показало, что сообщества «ВКонтакте» стали важнейшим компонентом локального медийного ландшафта. Актуализирован вопрос о новых формах и тех-нологиях взаимодействия медиа с аудиторией. Установлено, что выживание региональных ме-диа критически зависит от того, насколько они могут встроиться в современную цифровую сре-ду. Выявлено, что в регионах, где профессиональные СМИ слабо взаимодействуют с аудиторией в социальной сети «ВКонтакте», эта ниша быстро занимается ресурсами, созданными местными гражданами. Дана оценка актуального состояния региональной медиасреды трех регионов и обозначены возможные векторы ее развития.
Abstract (in another language): The article presents the results of a study of communities in the social network VKontakte in the media space of the Republic of Belarus, the Leningrad Region and the Perm Krai. The sample consisted of 137 largest regional social media groups by the number of subscribers. To solve research problems we used an analytical service, which allows to compare and analyze the effectiveness of community publications in social networks. We give a comprehensive assessment of the audience engagement index, reflecting the potential of forming communities around the media resource. The study showed that VKontakte’ communities have become an important component of the local media landscape. The question of new forms and technologies of interaction between media and the audience has been updated. We found that the survival of regional media depends critically on how well they can integrate into the modern digital environment. We revealed that in the regions, where professional media interact poorly with the audience on the social network VKontakte, this niche is quickly being occupied with resources created by local citizens. The article gives an assessment of the current state of the regional media environment of the three regions and indicates possible vectors for its development.
URI: http://elib.bsu.by/handle/123456789/218934
ISBN: 2520-6729
Appears in Collections:Кафедра периодической печати и веб-журналистики

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Hradziushka_Trudy_1_2019.pdf1,5 MBAdobe PDFView/Open


PlumX

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.