Logo BSU

Please use this identifier to cite or link to this item: http://elib.bsu.by/handle/123456789/210569
Title: Воспитательный потенциал внеучебной иноязычной деятельности в вузе
Other Titles: Educational potential of extracurricular foreign language activity in the system of higher education / L. V. Khvedchenya
Authors: Хведченя, Л. В.
Keywords: ЭБ БГУ::ОБЩЕСТВЕННЫЕ НАУКИ::Народное образование. Педагогика
ЭБ БГУ::ОБЩЕСТВЕННЫЕ НАУКИ::Языкознание
Issue Date: 2018
Publisher: Минск : БГУ
Citation: Журнал Белорусского государственного университета. Журналистика. Педагогика = Journal of the Belarusian State University. Journalism and pedagogics. - 2018. - № 2. - С. 78-87
Abstract: Раскрывается воспитательный потенциал внеучебной иноязычной деятельности в системе высшей школы. Утверждается,чтоиноязычнаядеятельностьинтегрируетв себе разные видывоспитания:идеологическое, гражданское, патриотическое, духовно-нравственное, поликультурное, эстетическое, экологическое, трудовое, профессиональное и др. Приводятся примеры, демонстрирующие механизмы их успешной реализации. Общими предпосылками успеха считаются культурологическое содержание используемых материалов, позволяющее сделать объектом воспитания всю интегрированную систему культурных ценностей; разнообразие форм работы, предполагающее расширение образовательной среды с выходом во внеучебную сферу иноязычной деятельности; использование современных технологий (социальных и информационных), которые являются оптимальным средством достижения воспитательных целей. Новым представляется описание профессионально ориентированных аспектов воспитания в условиях внеучебной иноязычной деятельности. Эмпирической базой исследования послужил опыт воспитательной работы на кафедре английского языка гуманитарных факультетов БГУ, накопленный за последние 10 лет.
Abstract (in another language): The article reveals the educational potential of extracurriculum foreign language activity in the system of higher education. It is asserted that foreign language activity integrates various forms of education: ideological, civil, patriotic, moral, multi-cultural, aesthetic, ecological, labour, professional, etc. Examples are provided to demonstrate the mechanisms for their successful implementation. Common preconditions for success are considered to be: the cultural content of the materials used, which makes it possible to present the whole integrated system of cultural values as a single object of education; the variety of forms of educational work, which entails the expansion of the educational environment to extracurriculum activity; the use of modern technologies (social and information) being an optional means of achieving educational targets. As a new trend professionally oriented type of education is described.An experience of the BSU English language department for humanities serves as an empirical base of the research.
URI: http://elib.bsu.by/handle/123456789/210569
ISSN: 2521-6783
Appears in Collections:2018, №2

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
78-87.pdf322,21 kBAdobe PDFView/Open


PlumX

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.