Logo BSU

Please use this identifier to cite or link to this item: https://elib.bsu.by/handle/123456789/19062
Title: Право на образование: оптимизация организационно-правовых форм его реализации (сравнительный анализ)
Other Titles: The Right to Education: Optimizing the Organisational and Legal Forms of its Realisation (Comparative Analysis) (Dmitry Shabaylov)
Authors: Шабайлов, Дмитрий Викторович
Keywords: ЭБ БГУ::ОБЩЕСТВЕННЫЕ НАУКИ::Государство и право. Юридические науки
Issue Date: 2008
Publisher: МОО "Развитие"
Citation: Журнал международного права и международных отношений. — 2008. — № 2
Abstract: Совершенствование организационно-правовых форм образования представляет закономерный процесс. Системный подход к реформированию в сфере образования обусловливает необходимость рассматривать все его элементы во взаимосвязи и взаимозависимости. Оптимизация структуры общего среднего образования, выражающаяся в установлении однотипных учреждений на базовом уровне (I и II ступенях) и дифференциации обучения на III ступени в форме гимназий, лицеев, профтехучилищ, создадут равные условия и возможности для всех учащихся, обеспечения установления единых требований и принципов с учетом индивидуальных особенностей учащегося. Высшая школа рассматривается как завершающий этап и ступень в подготовке кадров, включающая в свою систему высшие государственные и частные учебные учреждения. Лицо, окончившее высшее учебное заведение в Беларуси, получившее квалификацию специалиста по уровню профессиональной подготовки, не может не рассматриваться как имеющее высшее (законченное) образование. Магистратура же представляет собой постдипломное (постуниверситетское) образование. В целом система образования в Беларуси сопоставима, гармонизирована с системами зарубежных стран. = Improvement of the organizational and legal forms of education is a regular process. A systemic approach to reforms of education determines the necessity to consider all its components as interconnected and interdependent. Optimizing the structure of general secondary education through maintaining of similar type establishments at the basic level (I and II stages) and through differentiation of education at the third stage in the form of gymnasia, lyceums and further education establishments will provide equal conditions and opportunities for all students. It will also ensure single requirements and principles while taking into consideration individual specific features of students. Higher education is regarded as a completing stage in training specialists. Its system includes state higher establishments and non-state higher establishments. A person who graduated from a higher educational establishment in Belarus and got qualified as a specialist in a professional area cannot but be regarded as a person who completed higher education. A course for the master’s degree is regarded as postgraduate (post-university) education. On the whole the system of education in Belarus is coordinated and harmonized with the systems of other countries.
Description: Раздел "Международное право" - рубрика "Сравнительное правоведение"
URI: http://elib.bsu.by/handle/123456789/19062
Appears in Collections:Журнал международного права и международных отношений. — 2008. — № 2

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
2008_2_JILIR_shabaylov_r.pdf815,5 kBAdobe PDFView/Open
Show full item record Google Scholar



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.