Logo BSU

Please use this identifier to cite or link to this item: http://elib.bsu.by/handle/123456789/170784
Title: Проблемы доступа к высшему образованию в республике Казахстан
Other Titles: Issues of Educational Accessibility in the Republic of Kazakhstan / Z. T. Abdukarimova
Authors: Абдукаримова, З. Т.
Keywords: ЭБ БГУ::ОБЩЕСТВЕННЫЕ НАУКИ::Народное образование. Педагогика
ЭБ БГУ::ОБЩЕСТВЕННЫЕ НАУКИ::Государство и право. Юридические науки
Issue Date: 2016
Publisher: Мінск : БДУ
Citation: Веснік БДУ. Серыя 3, Гісторыя. Эканоміка. Права. - Мінск : БДУ, 2016. - № 3. - С. 86-92
Abstract: Определены основные факторы, влияющие на степень доступности высшего образования в Республике Казахстан. На основе статистических данных систематизированы политические приоритеты, стратегические цели и направления государственной политики в данной области. Отмечено, что Республика Казахстан ставит задачу внедрить трехъязычие в систему образования, причем это касается как общего среднего, так и высшего и последипломного образования. Подчеркивается, что реализация данной задачи может стать препятствием для получения образования детьми из сельской местности, где иностранные языки преподаются, как правило, на недостаточно высоком уровне. Указано, что механизм распределения государственных грантов в Республике Казахстан требует пересмотра, поскольку все процедуры распределения государственных средств должны быть простыми и понятными для общества. Сделан вывод о необходимости более точного определения полномочий, административной и правовой ответственности государственных органов, осуществляющих распределение государственных грантов в сфере образования. = In this paper was identified the main factors contributing to the accessibility of higher education in Kazakhstan. On the basis of statistical data the author systematized political priorities, strategic goals and directions of the state policy in the field of accessibility of higher education. Nowadays, the Republic of Kazakhstan sets ambitious targets in the implementation of trilingual education system, and this requirement applies to both general secondary and higher and postgraduate education. However, this can become an obstacle to the education of children from rural areas, where foreign language teaching is usually weak. The mechanism of distribution of state grants needs to be revised because all state grants allocation procedures should be simple and understandable to the public. The author believes in the necessity of more accurately determination of the powers, administrative and legal responsibility of the authorized state bodies which carry out the distribution of state grants.
URI: http://elib.bsu.by/handle/123456789/170784
ISSN: 2308-9172
Appears in Collections:2016, №3 (лістапад)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
86-92.pdf488,32 kBAdobe PDFView/Open


PlumX

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.