Please use this identifier to cite or link to this item:
https://elib.bsu.by/handle/123456789/167174
Title: | Сущность и стратегические задачи ноосферно-информационной парадигмы образования |
Other Titles: | The Essence and Strategic Goals of the Noospheric-Information Paradigm of Education / O. P. Punchenko |
Authors: | Пунченко, О. П. |
Keywords: | ЭБ БГУ::ОБЩЕСТВЕННЫЕ НАУКИ::Народное образование. Педагогика |
Issue Date: | 2016 |
Publisher: | Минск : БГУ |
Citation: | Философия и социальные науки. - 2016. - № 4. - С. 98-102 |
Abstract: | В статье предлагается новая интерпретация парадигмы образования информационной цивилизации. Она репрезентирована как ноосферно-информационная. Раскрыты основополагающие составляющие этой парадигмы, выступающие в качестве ее содержательных ресурсов. К ним отнесено обоснование содержания нового этапа формирования индивидуального и совокупного общественного интеллекта средствами образования; объяснена сущность инноваций и инновационной педагогической деятельности; акцентировано внимание на сущности информационных ресурсов и места образования в их структуре; охарактеризована сущность гуманистического концепта новой парадигмы образования. = The article offers a new interpretation of the paradigm of education of information civilization. It is represented as a noospheric-information paradigm. The article discloses the basic components of this paradigm, which act as its substantial resources. These include justification for the content of the new stage of formation of individual and total social intelligence by means of education; explained the essence of innovation and innovative pedagogical activities; focused attention on the essence of information resources and place of education in their structure; described the essence of the humanistic concept of a new educational paradigm. |
URI: | http://elib.bsu.by/handle/123456789/167174 |
ISSN: | 2218-1385 |
Licence: | info:eu-repo/semantics/openAccess |
Appears in Collections: | 2016, №4 |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
98-102.pdf | 431,15 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.