Logo BSU

Please use this identifier to cite or link to this item: http://elib.bsu.by/handle/123456789/149657
Title: Развитие общепрофессиональных компетенций студентов на основе междисциплинарной интеграции
Authors: Сиренко, С. Н.
Keywords: ЭБ БГУ::ОБЩЕСТВЕННЫЕ НАУКИ::Народное образование. Педагогика
Issue Date: 2015
Publisher: Мінск : БДУ
Citation: Веснік БДУ. Серыя 4, Філалогія. Журналістыка. Педагогіка. - Мінск : БДУ. - 2015. - № 1. - С. 83-88
Abstract: Рассмотрены уровни междисциплинарного взаимодействия учебных предметов, проанализированы предпосылки и актуальность интеграции различных наук в высшем образовании. Обоснована двухуровневая модель современного специалиста. Общепрофессиональные компетенции образуют первый уровень этой модели и выступают как универсальное междисциплинарное ядро, обеспечивающее научность и фундаментальность подготовки специалиста. Уточнена сущность пяти групп общепрофессиональных компетенций. Апробированная комплексная методика междисциплинарной интеграции, представленая в статье, позволяет осуществлять формирование общепрофессиональных компетенций на первой и второй ступенях высшего образования. Указаны этапы осуществления методики, представлены промежуточные результаты работы со студентами на каждом из них. = The article describes the levels of interdisciplinary interaction of academic disciplines. The background and relevance of interdisciplinary integration in higher education are analyzed. The two-level competence model of a modern specialist is justified. General professional competences form the first level of the model and they act as a universal interdisciplinary core that provides scientific and fundamental training. The essence of the five groups of general profession competencies is verified. The set of methods of interdisciplinary integration have been tested. It allows forming general professional competences at the first and the second stages of higher education. The stages of implementation of the methods are specified. The essence and the results of the experimental work with students at each stage are presented.
URI: http://elib.bsu.by/handle/123456789/149657
ISSN: 0372-5357
Appears in Collections:2015, №1 (красавік)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
83-88.pdf263,08 kBAdobe PDFView/Open


PlumX

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.