Logo BSU

Please use this identifier to cite or link to this item: http://elib.bsu.by/handle/123456789/118975
Title: Согласованность родительских дисциплинарных воздействий в социальной регуляции поведения детей
Other Titles: Consistency of parental disciplinary actions on social regulation of children’s behavior / Y. L. Kuzmitskaya
Authors: Кузмицкая, Ю. Л.
Keywords: ЭБ БГУ::ОБЩЕСТВЕННЫЕ НАУКИ::Народное образование. Педагогика
Issue Date: 2015
Publisher: Минск : БГУ
Citation: Философия и социальные науки. - 2015. - № 1. - С. 79-83
Abstract: Обсуждается понятие дисциплинирования в семьях школьников различных возрастов. Дисциплинирование понимается как действия родителей в ответ на совершенный ребенком проступок с целью изменения или исправления его поведения. Условием успешной социальной регуляции поведения детей рассмотрена согласованность материнских и отцовских тактик дисциплинарного воздействия. По результату проделанного анализа взаимовлияний и взаимосвязей дисциплинарных воздействий наиболее согласованными родительскими тактиками дисциплинирования детей младшего школьного и подросткового возрастов является психологическая агрессия. Психологическая агрессия — использование различных вербальных и символических действий (повышение голоса родителями, крики, различного рода ругательства; ограничение личного пространства ребенка; произнесение определенного рода угроз). = The concept of disciplining in families of schoolchildren of different ages is being discussed in this article. Disciplining is considered to be actions of parents in response to the offence made by the child for the purpose of changing or improving of his behavior. The condition of successful social regulation of behavior of the children is coherence of mother and father tactics of disciplinary actions. The analysis of interconnections and interrelations of disciplinary actions showed, that the most coordinated parental tactics of disciplining of primary school-aged children and adolescence age is psychological aggression. Psychological aggression is the use of various verbal and symbolical actions (increasing of a voice by parents, shouts, different swear words; restriction of private space of the child; certain sort of threats).
URI: http://elib.bsu.by/handle/123456789/118975
ISSN: 2218-1385
Appears in Collections:2015, №1

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
79-83.pdf88,63 kBAdobe PDFView/Open


PlumX

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.