Logo BSU

Please use this identifier to cite or link to this item: http://elib.bsu.by/handle/123456789/108953
Title: Сетевой текст как особый продукт творческой деятельности в веб-журналистике
Authors: Градюшко, Александр Александрович
Keywords: ЭБ БГУ::ОБЩЕСТВЕННЫЕ НАУКИ::Массовая коммуникация. Журналистика. Средства массовой информации
Issue Date: 31-Dec-2014
Publisher: Вестник Полоцкого государственного университета. Серия А. Гуманитарные науки. – 2014. – № 10. – С. 144-148.
Abstract: Статья обобщает и систематизирует характеристики сетевого новостного текста, актуализирующиеся в условиях Интернет-коммуникации. Миграция различных форм СМИ в интернет демонстрирует развитие принципиально новых видов информационных процессов, которые интегрируют исторический опыт традиционных СМИ и новые возможности медиа. Анализируется влияние интернет-технологий на творческую деятельность журналиста. Развиваются теоретические подходы к изучению массмедиа новейшего периода в конвергентном информационном пространстве. Раскрываются некоторые закономерности функционирования интернет-СМИ. Выявляются особенности медиатекста онлайн-формата. Показываются предпосылки его формирования, анализируются отличительные черты, такие как мультимедийность, интерактивность и гипертекстуальность, дающие основание определять его как особый коммуникационный и лингвистический продукт. Рассматривается создание мультимедийного контента как особого вида творческой деятельности журналистов. Показывается феномен «публичных страниц» в социальных медиа. Анализируются новостные возможности социальных сетей и специфики присутствия в них ведущих отечественных СМИ. Делается вывод о возрастании роли социальных медиа в современной веб-журналистике. The article summarizes the key features of the Internet news text which combines the Internet and media text production techniques. Migration of various media forms to the Internet shows the development of new types of information processes that integrate the historical experience of traditional media and new media opportunities. The analysis of the influence of digital technologies on journalists’ creativity is given. The paper advances the theoretical approaches to the study of mass media in the modern period of converged information space. Some objective laws governing the function of Internet mass media are presented. The article studies the notion of online mediatext. It provides the background of its development and describes such peculiarities of online mediatext as multimediality, interactivity and hypertextulity which determine its position as a unique communicative and linguistic product. A special kind of creative activity of journalists in multimedia is studied in the article. The article discusses the phenomenon of “public pages” in social media. Opportunities of news dissemination in social networks and specificity of presence of leading national media in them are analyzed. It consequently leads to the growing role of social media in modern web journalism.
URI: http://elib.bsu.by/handle/123456789/108953
Appears in Collections:Архив статей факультета журналистики

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Hradziushka_Polotsk_2014.pdf595,93 kBAdobe PDFView/Open


PlumX

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.