Logo BSU

Please use this identifier to cite or link to this item: https://elib.bsu.by/handle/123456789/106451
Title: Парадигмальный статус психологии
Other Titles: The paradigmatical status of psychology / V. A. Mazilov
Authors: Мазилов, В. А.
Keywords: ЭБ БГУ::ОБЩЕСТВЕННЫЕ НАУКИ::Психология
Issue Date: 2013
Year of record: 2013
Publisher: Минск : БГУ
Citation: Психологический журнал : ежеквартальное научно-практическое издание. - 2013. - № 3-4(37-38). - С. 4-15
Abstract: The article is devoted to a discussion of the genesis of the first paradigm in psychology. Detailed analysis of the components of physiological psychology paradigm W. Wundt. Analyzes the main provisions of the alternative paradigm of psychology, proposed by W.Dilthey. Traced confrontation paradigm in modern psychology. Argues that the ongoing are naturalistic and humanistic paradigm. Discusses the prospects of synergetic, psycho and postmodern paradigms in modern psychology. The conclusion that in order for the interaction paradigm or paradigm synthesis necessary to revise and a broad interpretation of the subject of psychology. = Статья посвящена обсуждению вопроса о генезисе первых парадигм в психологии В. Вундта. Анализируются основные положения альтернативной парадигмы развития психологии, предложенные В. Дильтеем. Прослеживается противоборство парадигм в современной психологии. Утверждается, что ведущими в настоящее время являются естественнонаучная и гуманистическая парадигмы. Обсуждаются перспективы синергетической, психотехнической и постмодернистской парадигм в современной психологии. Обосновывается вывод, согласно которому для парадигмального взаимодействия или парадигмального синтеза необходим пересмотр и более широкая трактовка предмета психологии.
Description: Окончание. Начало: № 1-2, 2013
URI: http://elib.bsu.by/handle/123456789/106451
ISSN: 2072-8425
Appears in Collections:2013, № 3-4(37-38)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
4-15.pdf223,08 kBAdobe PDFView/Open
Show full item record Google Scholar



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.